Kaptein Marcus A. Seidl

Kapteinens loggbok

Utdrag dag for dag:

Fredag 17. januar 2014

Kl. 1600 i går kunne vi endelig sette skværseil og kvittere maskinen etter 9 dager under "jernseilet". Til tross for redusert seilføring, har kaldfront bygene gitt oss fart opp i 11 knop i perioder og vi har fortsatt kulingvær i vente også kommende døgn, slik at vi mest sannsynlig kan holde det gående for seil de siste 650 nautiske milene.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Torsdag 16. januar 2014 

Med sydvestlig kurs og stabil fart for maskin og stagseil har er vi snart ut av vindfeltet til lavtrykket som har dominert Nordatlanteren den siste uken, og vil snart plukke opp nordvestvinden fra Azor-høytrykket, slik at vi etter hvert kan seile de siste 3-4 døgn sydover. I mellomtiden holder høye dønninger oss i bevegelse og sørger for at vi får daglig mosjon. Solen skinner, vi har det bra og bedre skal det bli.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Onsdag 15. januar 2014

Vi har krysset Biscaya og passert Kapp Finisterre og ser nå frem til at den sydvestlige kulingen som vi har imot oss for øyeblikket skal bli til vestlig og nordvestlig seilevind i løpet av kommende døgn. I mellomtiden er det ingenting å utsette på stemning og pågangsmot blant medseilere og mannskap og alt er vel om bord.

Vedlagt er et bilde av vår 100-års feiring på banjeren med byssegjengens flotte og velsmakende skutekake.

Med hilsen,Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Tirsdag 14. januar 2014 

Jubilanten vår er i toppform idet hun danser seg over Biscaya, og nå er kommet halvveis til Kanariøyene. Midt på dagen i går ristet hun av seg en sydvestlig sterk kuling med opp til 50 knops vind kastene og har i løpet av natten grasiøst kommet seg gjennom høy sjø og dønninger. Som det fremgår av dagens bilde, har vi en midlertidig pause i vind og vær og etter nok et par døgn med motbør fremover, er det håp om en medvinds seilas fra slutten av denne uken. I mellomtiden markerer vi den store dagen her om bord med kake på banjeren i 3-kaffen og vi ønsker alle andre som feirer en riktig hyggelig stund.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Mandag 13. januar 2014

Siste døgn har det blåst friskt fra vest og sydvest, slik at vi vekselvis har styrt bidevindskurser for maskin og stagseil deretter, og har så vidt påbegynt kryssingen av Biscaya. Med tidvis sterk kuling og grov sjøgang går det noe trått i øyeblikket, men med en snarlig dreining til mer vestlig vind håper vi noe bedre fremgang etter hvert. Til tross for motstridig vær så går alt sin vante gang om bord og vi har det godt.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Søndag 12. januar 2014 

Vi er på god vei ut av Kanalen i en sydøstlig kuling og har av den grunn nettopp hatt alle mann/kvinner til brasene - inkl. maskinister, kokker og undertegnede - dette for å minske motstanden i riggen som i en snarlig vindreining mot og syd- og sydvestlig sterk kuling etter hvert vil gjøre seg gjeldende. Vi har vært heldige med Kanal-transitten, men har noe motstridig vær og sjø i vente de neste 2-3 dagene over Biscaya. Deretter er det håp om medvind fra Gibraltarstredet og sydover. Tiden går ellers med til sjø- og vaktrutiner for mannskap og medseilere og alt er som det skal være.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Lørdag 11. januar 2017

Vi passerte Dover (og Dungeness på bildet) tidlig i morges og er på god vei vestover mot utgangen til Atlanterhavet. Etter en kortere periode med sydvestlig motvind, venter vi nå nordlig medvind kommende døgn, slik at vi beregner med å ha gjennomført Kanal-transitten sent søndag kveld og setter deretter kursen for å krysse Biscaya. Alt er vel om bord og vi ønsker en fortsatt god helg.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Fredag 10. januar 2014

Etter døgn med motorseiling og god fart, nærmer vi oss fort innseilingen til Kanalen og regner nå med passering av Dover i løpet av natten. Sjøen har gått fra å være Nordsjø grå til den karakteristiske brun/grønn Kanalfargen og vi har noe så sjeldent som sol på himmelen. Som det fremgår av dagens bilde, så er det god gang i vedlikeholdsarbeider rundt på skipet, og i maskinrommet skiftes aksellageret på AC-kompressoren, som i neste omgang skal forsynes med vibrasjonsdempere. Vi har det ellers fortreffelig og ønsker en riktig god helg til dere på landjorden.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Torsdg 09. januar 2014

Vi befinner oss for øyeblikket midt i Nordsjøen, nærmere bestemt like nordvest for Ekkofiskfeltet. Både sjø og vind har foreløpig lagt seg i bero og vi venter fortsatt å vinden tilbake fra vest i løpet av dagen, slik at vi etter hvert får støttet til med stagseil og muligvis noen skværseil for å holde bunkersforbruket så lavt som mulig. Som det fremgår av dagens bilde, sysselsettes våre medseilere for tiden med mindre reparasjoner på seilgarderoben etter fjorårets tøffe seilaser - en av disse sier at han allerede har lagt opp ferien til å delta på sommerens Tall Ship Races, i tillegg til et par andre åpne tokt! Alt er vel med alt og alle om bord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Onsdag 08. januar 2014
 
God formiddag,
Etter avgang innimellom friske byger i går kveld, brukte vi natten nedover Langenuen og kom oss ut i Nordsjøen ved Sletta tidlig i morges. Vi passerer i skrivende stund vest for Utsira og har frisk bris og ...moderat sjøgang fra syd, og holder for øyeblikket planlagt tidskjema slik at vi beregner å være i Kanalen i løpet av kommende lørdag. Vinden vil etter hvert dreie vest og senere nordvest, slik at vi forhåpentlig for satt og brukt litt seil underveis.

Ellers er alt vel om bord og vår lille gruppe medseilere fungerer allerede godt på alle vaktpostene, slik at mannskapet får utført andre nødvendige oppgaver.
 
Med nyttårshilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

Torsdag 28. november 2013

Pos. Lt 10:00, N 57gr. 00mn.  W 19gr. 02mn. Kurs 020, fart 11 knop.

Fin seiling, på vei inn i nytt værsystem, etter litt stille ligge i går. Kadettene har valgt ny kadettledelse, de er i full gang med å planlegge avslutningen på toktet, men fokus er fremdeles der hvor det skal være;
Skipet og framdrift. Kjølig klart høstvær. Godt humør og god deltagelse i alle oppgaver og prosesser.

Alt Vel, Kapt. Jarle

 

Onsdag 27. november 2013

Pos. Lt 10:00, N 54gr. 52mn.  W 020gr. 00mn., kurs 130, fart 1,5 knop

God seiling gjennom natten. Da dagen lysnet forsvant vinden. Vi ligger nå i lette varierende vinder/vindstille.
Det er første gang siden avgang Baltimo...re at vi ikke har god medvind, det er spennende å følge reksjonen blant kadettene.
Ellers er det regn og tåke, med andre ord helt normale forhold. Det eneste uvanlige så lang på denne overfarten er at vi har vært særdeles heldige med været.

Alt Vel, Kapt. Jarle


 

Tirsdag 26. november 2013

Pos. lt 10:00, N 53gr. 37mn.  W 024gr. 28mn. kurs 060, fart 12 knop.

Stødige vinder, høytrykk og godt vær. Fremdeles brammer i topp.
Alle skipsrutiner går som de skal. Det er falt den spesielle ro over skip og besetning som man kun opplever på lenger sjøreiser.

Alt Vel, Kapt. Jarle



Mandag 25. november 2013

Pos. lt 10:00, N 50gr. 49mn.  W 030gr. 31mn. Kurs 055, fart 13 knop

Ny uke, nye vinder. Vi er på vei inn i et nytt værsystem, denne gangen; Høytrykk.
Fremdeles fin seiling. Sjøen er overraskende rolig, 2-3 m bølgehøyde. Tåkebanker,  17 grader C.
Vi har avsluttet vårt "forhold" til Amerikanske værvarsling og mottar nå meldingene fra UK. I tillegg har vi SPOS systemet via e-mail.

Vår utmerkede fotograf, Sersjant Jesper sender dagens bilde f.o.m. i dag.

Alt Vel, Kapt. Jarle

 

Søndag 24. november 2013

POS. Lt 10:00, N 48gr.46mn. W 038gr.14mn. Kurs 075, Fart 15 knop.

Fremdeles frisk seilas. 16:00 i går braste vi om til STB halser og satte kursen mot Rockcall.
Vi er alle i fokus i forhold til det en slik seilas krever, alle fyller sine funksjoner bra og utfører oppgavene på en betryggende måte.

Alt Vel, Kapt Jarle

 

Lørdag 23. november 2013

Pos. Lt !0:00, N 46 gr 29 mn, W 043 gr 12 mn. Kurs 030, fart 11 knop

Da er halve distansen Baltimore -Bergen unnagjort, forutsatt at vi seiler nord for Orknøyene, som vi planlegger.
I går døde vinden litt bort, mye bygevær med varierende vindstyrke og retning, grei utfordring for oss alle.
Fremdeles BB halser og brammer i topp. Kadetter, Frivillige, Besetning og Skip fungerer bra.
Fortsatt god helg,

Alt Vel, Kapt. Jarle

 

Fredag 22. november 2013

Pos. Lt 10:00, N 43gr 25 mn, W 045gr 30mn, Fart 12 knop, kurs 040

Fremdeles flott seilas med brammer i topp. Lavtrykket nord/vest for oss trekker nordover. Det har bygd seg opp noe sjø 5-6 m. Vinden er noe avtagende.
Stemningen er fremdeles på topp. Kadetter yter bra, og det gjør de frivillige og besetningen også.

God helg til dere alle,...

Alt Vel, Kapt. Jarle


 

Torsdag 21. november 2013

Pos. Lt 10:00, N 40 gr. 08 mn.  W 050 gr. 06m. kurs 050 gr. Fart 13 knop

Fremdeles brammer i topp, fin seilas, 08:00 i dag tidlig la vi om styrt kurs fra 080 til 050 for å seile oss nordover mellom lavtrykkende og følge strømmen nord/østover.
Kadettene er svært motiverte og entusiastiske og det er det jo ikke noe å si på, siden vi så langt ikke har hatt annet enn medvind .

Alt Vel, Kapt.Jarle

 

Onsdag 20. november 2013

Pos. L.t. 10:00, N 39 gr. 14 mn. W 056 gr. 26mn., kurs 080 gr. Fart 15 knop.

I går ettermiddag fikk vi vinddreining som forventet og vi braste rundt til BB halser.
Den tropiske stormen Melissa drar ifra oss i nordøstlig re...tning. Vi seiler i kuling fr NW, følger med på nytt lavtrykk som ligger over New Foundland og beveger seg sydover.
Fremdeles brammer i topp. Stabil vind, det begynner å gå seg opp noe sjø, 5 m. Ellers rolige forhold, tørt og fin temperatur 15 gr.

Alt Vel, Kapt. Jarle


 

Tirsdag 19. november 2013

Pos. Lt 10:00, N39 gr. 00 mn. W 062 gr. 35 mn. fart 14 knop, kurs 090 gr
Grei seilas gjennom natten, brammer berget ned på ettermiddagen, men satt igjen i morgentimene. Vi har fremdeles liten kuling fra syd.Vi følger ellers nøye med på tropiske storm Melissa som ligger syd /øst for oss og beveger seg nordover. Så fort vinden begynner å dreie følger vi på sydover reduserer og braser rundt til BB halser så kommer vi inn på sydsiden med grei avstand til senter. Det er også lavtrykksutvikling nord for oss, med andre ord slik det pleier å være på denne tiden. Kadetter, besetning og skip fungere slik de skal, også når det er "trykk" i det.

Alt Vel, Kapt. Jarle

 

Mandag 18. november 2013

Pos. Lt 10:00, N 38gr 12mn,  W 068gr 35mn. Kurs 090 gr. Fart 16,5 knop (god medstrøm).

Det ble en rolig ettermiddag i går, stagseil, mers og maskinkjøring gjennom natten. Brammer i topp og stopp i maskin 09:30.Sydlig kuling. Hold tau rigget, bakken sperret og sikkerhetsnett satt opp. Rolig sjø og frisk seilas. Vi har gode værmeldinger og regner med å berge brammer ned før natten. En våken og motivert gjeng å seile med.

Alt Vel, Kapt. Jarle



Tirsdag 05. november 2013

Gjennom natten seilte vi oss helt frem til kysten som planlagt, og  0815 i morges, skipstid, ble vi klarert for innseiling inn i Amerikanske farvann - komplett med kystvakt eskorte - og er nå oppankret rett utenfor... Atlanterhavsbasen til US Navy. Vi har utsikt til fartøyene på bildet og helikoptre og overvåkingsfly er i konstant bevegelse på himmelen over basen.

Etter å ha tilbakelagt 6500 nautiske mil (eller 12000 km), er vi nå nærmest ferdig med seilingsetappen Bergen - Kapp Verde - Norfolk, men det gjenstår en nivåkontroll i sikkerhet og klargjøring (les pussing, vasking og polering) av skipet foran ankomsten til kai med pomp og prakt torsdag formiddag.

Det er det nok en del som gleder seg veldig til og det er hyggelig å se at kadetter og mannskap ikke lar dette frata dem fokus fra å holde innsatsviljen på et høyt nivå helt frem.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Mandag 04. november 2013

Vi holder kurs og fart for seil - og vel så det - slik at vi når planlegger med oppankring på Hampton Roads i morgen formiddag, dersom alle tillatelser fra de ulike myndighetene er på plass i tide. Høsten er utvilsomt over oss nå, da lufttemperaturen selv på den varme siden av Golfstrømmen har falt til 15 grader celsius - sjøtemperaturen er inntil videre fortsatt 25.

Dagens hovedaktivitet for kadettene er "Tour of the ship" i forbindelse med praktisk engelsk undervisning, der hver og en av de unge håpefulle gjennomfører en guidet omvisning av skipet på  engelsk for sine sensorer og i den prosessen taler engelsk med alle de møter underveis.

All is well this last day at sea.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



Søndag 03. november 2013

"Sånn har det vært i hundre år og sånn skal det bli hundre til" er et gammelt ordtak som til en viss grad fortsatt har relevans om bord på et tradisjonelt seilskip - og vedlagte bilde er bevis på dette.
Den relativt sterke Golfstrømmen og dreiende vindretning har gitt den utseilte kurslinjen vår noen krumspring siste døgn, men vi har nettopp begynt å få en stabil nordlig vind i forbindelse med passeringen av en kaldfront fra vest, slik at vi igjen holder kurs og fart for Cape Henry.

Så å si samtlige shorts er nå byttet ut med langbukser og jakker i det temperaturen har duppet under 20, men det kunne vært verre - fra en radiostasjon i New York varsles det om årets første nattefrost...

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Lørdag 02. november 2013

Vi har den første sterke kulingen på toktet så langt, og med 40 knops vind fra syd går det fortsatt unna med 10-11 knop til tross for redusert seilføring. Vår gamle dame har danset i takt med den økte, akterlige sjøgangen, og vi som ikke sover i hengekøyer har tidvis fått merket dette i løpet av natten, men det er aldri så galt at det ikke er godt for noe, da kadettene nå får ...en forsmak på hva som venter dem på etappen hjem.
De som følger med på den utseilte kurslinjen vår vil ha lagt merke til at vi har bøyet av nordover - dette er for å ta høyde for de nye vindretningene som kommer i forbindelse med en frontpassering i løpet av dagen. Ellers så har ikke været satt hindringer for annet enn en planlagt havariøvelse og både skip og folk har det godt.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Fredag 01. november 2013

Vi har hatt en frisk og fin seilevind og har tilbakelagt  mye distanse siste døgn, og vi regner med å seile resten av etappen til Cape Henry, som er innseiling på Virginiakysten. Dagene fremover blir fullsatt med alle s...lags aktiviteter, fra nivåkontroller og øvelser for kadettene til klargjøring av seil og rigg for hardtværsetappen hjemover.
Vi har mistet 2 nye fisk, men selvsagt ikke troen på nye muligheter....

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Torsdag 31. oktober 2013

Vi har plukket opp stab og lærere utenfor Bermuda og er nå under full seilføring for kurs mot Norfolk.
Alt er vel om bord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



Onsdag 30. oktober 2013

Våre formaninger til kadettene om å være forberedt på det meste har ikke vært forgjeves, og i løpet av siste døgn har vi fått flere gode eksempler på hvor fort været kan skifte fra bris til kuling i regn og tordenbyger.
Vi nærmer oss den lille engelske koloni-øyen Bermuda, der vi så vidt skal stoppe utenfor i morgen formiddag for å ta om bord stab fra Sjøkrigsskolen ved hjelp av losbåt for den siste etappen til USA.
Det er ellers mye som skjer i dagene fremover, og alle er etter hvert ute av Passatvinds dvalen.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap


 
Tirsdag 29. oktober 2013

Vi har hatt flere vær- og vindomslag siden i går formiddag og har i den sammenheng også hatt vår første stagvending - som er en seilmanøver gjennom vindøyet - og som utfordret kadettene på det som mili...tært kalles for stridsledelse. I dag utfordres de på tau- og riggkjennskap som en del av fase 2 vurderingen av deres ferdigheter til å kunne tilegne seg større ansvar på seilasetappen hjemover.
Innimellom slagene er dekksbesetningen i full sving med forefallende vedlikehold i denne siste perioden med sommerlige værforhold, mens maskin- og byssebesetningene har sine fulle hyrer med å utføre de daglige rutiner som holder det flytende samfunnet vårt i gang her ute på havet.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap




 

Mandag 28. oktober 2013

Siste døgn har som ventet bragt varierende vind- og værforhold  -  til og med regn - slik at kadettene har fått utfolde seg på seilsetting- berging, brasing og trimming, og det passer fint foran nivåkontrollene i sjømannskap og lederskap.
Dagens bilde illustrerer hvor fornøyd skipets kokk, Line, er for å ha fanget en flott Dorado til lunsjbordet i 10-kaffen. Stillingen er nå 7-3 til fiskene, men vi har fortsatt noen hundre mil med hav foran oss....

Vi holder fortsatt varmen og alt er vel  om bord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Bilde: Mandag 28. oktober God dag, Siste døgn har som ventet bragt varierende vind- og værforhold - til og med regn - slik at kadettene har fått utfolde seg på seilsetting- berging, brasing og trimming, og det passer fint foran nivåkontrollene i sjømannskap og lederskap. Dagens bilde illustrerer hvor fornøyd skipets kokk, Line, er for å ha fanget en flott Dorado til lunsjbordet i 10-kaffen. Stillingen er nå 7-3 til fiskene, men vi har fortsatt noen hundre mil med hav foran oss.... Vi holder fortsatt varmen og alt er vel om bord. Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Søndag 27. oktober 2013

 Etter 4 dager med vindstille har vi nå fått vinden tilbake og er igjen under full seilføring med fin kurs og fart vestover. I går kveld overrasket den militære staben med sine ukjente kokkeferdigheter i det de bakte velsmakende pizza til alle 95 om bord, og sørget dermed for god helgestemning.
Også denne søndagen er undervisningsfri, men hovedrengjøring slipper ingen ifra.

Med ønsker om en fortsatt god helg,

Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 
 
Lørdag 26. oktober 2013

Det er ingen store endringer på værfronten enda, men vi benyttet anledningen under de rolige forholdene i går til utføre både man-over-bord og brann- og havariøvelser. I tillegg trenes det fortløpende på riggentring og seilhåndtering, da tiden snart er inne for en ny nivåkontroll av ferdighetene til kadettene. Dagene avslutter ofte med flotte solnedganger, slik som den på det vedlagte bildet som ble tatt i går kveld.

Med ønsker om en fortsatt god helg, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Fredag 25. oktober 2013

Skyene på det vedlagte bildet er en bekreftelse på at vi gradvis beveger oss ut av det store Atlanterhavshøytrykket og etter hvert møter på værsystemene som kommer fra det Nordamerikanske kontinentet. Dermed kan vi forvente at vindens retning og styrke vil bli mer variabel fremover, samt at vi igjen må bli vant med regnvær innimellom. Den utgåtte tropiske stormen Lorenzo, som er den 12 i rekken så langt i år, passerer i øyeblikket like nord for oss og forårsaker kun svake dønninger. Vi venter ellers en eller annen form for seilevind i løpet av helgen og ser alle frem til det.
Jakten på fisken er fortsatt på gang, men det er trist å konstatere at vi har sett mer til flytende avfall, som oljefat, kabelspoler, fiskeredskap o.l . enn vi har sett til sjøliv under og over havflaten.

Med hilsen og ønsker om en god helg på landjorden,  Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Torsdag 24. oktober 2013
 
Siste døgn har det vært like stille på vindfronten, men i går ettermiddag vi fikk til avveksling se en regnbyge passere på den ellers uavbrutte blå og horisonten. Det er med andre ord ikke så mye som skal til for å gjøre monotone dager i sjøen litt annerledes. Men selv potensielt negative virkningen av kjedsomhet er også en nyttig erfaring som kadettene skal eksponeres for, og lære seg å takle i tjenesten fremover. En av mange positive sider med å bruke et seilskip til læreplass er at det aldri er mangel på nyttige og nødvendige oppgaver å utføre. Vaktlagene kan velge blant mange reelle aktiviteter å holde seg opptatt med, slik at kjedsomheten enkelt kan unngås - en av disse er å mestre pakking av seil, som på det vedlagte bildet.
Værkartene våre viser at det er mer enn nok vind og regn i Norge, mens vi må fortsette med jakten på seilevind et par dager til...

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap
 
 
Onsdag 23. oktober 2013

I løpet av ettermiddagen i går forsvant vinden helt fra oss, slik at vi etter seilberging lå stille nok til å annonsere en uanmeldt BADESTOPPØVELSE på 5000 meters dyp midt ute i Atlanterhavet. I vårt daglige virke som skoleskip benyttes alle anledninger til å få læringsverdi ut av alle aktiviteter, og i dette tilfellet var sjøsetting og beredskapsbruken av skipets 2 man-over-båter, setting av hai-vaktpost i masten, bade- og tellevakt for de svømmende og entring i redningsleider (klatring i taustige) for å komme om bord igjen en viktig og nyttig erfaring. Uten tegn til fartøy på radarene, ble også anledning til å demonstrere bruken av utgåtte redningsbluss, raketter og røyksignaler benyttet, noe som det av naturlige årsaker sjeldent er anledning til å gjøre ellers.
Vi håper ellers å finne frem til en seilevind igjen i løpet av de neste 2-3 dagene og benytter i mellomtiden den stabilt høyere maskinfarten til å innhente tidsskjemaet noe, slik at vi kan også kan benytte oss av de svakere vindene fremover.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap


Tirsdag 22 .oktober 2013

For øyeblikket er det så vidt vinden holder seilene fulle og da det kun går forover i styrefarts tempo, må vi nok etter hvert ta i bruk jernseilet i en periode fremover for å komme vestover og vekk fra høytrykkssenteret.  Uten den avkjølende passatvinden er temperaturen noen grader varmere, men dette er en strabasene som de aller fleste ser ut til takle uten store problemer
I dag fikk vi besøk av en voksen Dorado på fiskelinen, som den dessverre klarte å bite over, og dermed er status 3-1 til fiskene.
Ellers alt vel her hos oss og vi er nå 4 timer etter Norsk sommertid.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap


 
Mandag 21. oktober 2013
 
På denne seilskipsruten er det heller sjeldent å se annen skipstrafikk, men i dag passerte vi tankeren POETIC på motgående kurs, og vi får tro "Statsraaden" under full seilføring nok var det skipet som det var noe poetisk over.
Den trofaste passatvinden er som ventet noe svakere i det kursen vår fører oss litt nærmere midten av Atlanterhavshøytrykket, men vi holder fortsatt tilfredsstillende fart for seil denne femte dagen ut fra Kapp Verde og alt er såre vel om bord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap


 
 
Søndag 20. oktober 2013

Også denne 4. søndagen siden avgang fra Bergen er hovedaktiviteten om bord den ukentlige HOVIS (hovedrengjøring av skipet), og som det fremgår av det vedlagte bildet, så er lufting av personlige plagg en viktig del av hygien...etiltakene. Søndagen holdes undervisningsfri og skipsarbeid begrenses til det mest nødvendige. Til kvelden ligger det an til en filmvisning på dekk, der det stående storseilet på 200 kvadratmeter fungerer som et ypperlig filmlerret - sannsynligheten for at det blir seilskutefilm er nokså stor.
Vi nyter ellers fortløpende fine temperaturer og har ikke sett regn på flere uker nå. 
Med ønsker om en fortsatt god helg, Kaptein M. A. Seidl og mannskap


 
 
Lørdag 19. oktober 2013
 
Passatvinden har frisket på noe de siste timene, slik at vi for øyeblikket helt uanstrengt holder 10-11 knop med vinden inn på låringen. Kadettene øver på alt fra seilhåndtering til våpenhåndtering, men skipets besetning og ekstramannskapene er i gang med å påføre de siste lakk og malingsstrøkene mens vær og klima fortsatt er stabile. Undervisning under dekk er en fast del av hverdagen, og hele spekteret av ulike aktiviteter planlagt for denne etappen av toktet forløper som de skal.
I morgen står HOVIS og andre søndagsrutiner på programmet....

Med ønsker om en fortsatt god helg, Kaptein M. A. Seidl og mannskap
 
 
Fredag 18. oktober 2013

Etter et døgn i sjøen er sjørutinene etablert igjen og vi har allerede tilbakelagt nærmere 200 nautiske mil for seil på ruten vestover. Utenom de faste rutinene i forbindelse med drift og undervisning, er en av dagens ekstraordinære aktiviteter utskifting av fokken, som er det nest-største seilet om bord og krever mange hender.
Vi har stabile temperaturer på nærmere 30 grader og en delvis overskyet himmel.

Med vennlig hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



Torsdag 17. oktober 2013

Vi hadde avgang fra Mindelo som planlagt kl. 10:00 i dag , og er nå under fulle seil for en frisk og fin Passatvind i det vi legger den grønne øygruppen i kjølvannet og har kurs for nordøstkysten av USA. Det virker til at oppholdet  på Kapp Verde har vært en fin opplevelse for alle om bord og vi er klare for nye 3 uker til sjøs.

Med vennlig hilsen, Kaptein M.A. Seidl og mannskap

 

Søndag 13. oktober 2013

Vi ankret opp her i havnebukten til Porto Grande som planlagt kl. 0945 i morges, og ligger bare noen få hundre meter fra kaiplassen som vi skal legge til i morgen formiddag. I mellomtiden er alle mann er i full sving med rengjøring, pussing og klargjøring av skipet foran en velfortjent ankerpils og grillaften på dekk senere i kveld. En dukkert i det 28 grader varme vannet vil nok friste mange etter hvert, men ifølge havnebeskrivelsene, er området hyppig hjemsøkt av haifisk, noe vi vil selvsagt vil gjøre oppmerksom på ved først henvendelse om bading.

Vi har ellers oppfattet det slik at været i Bergen heller ikke er så verst for tiden - vi ønsker en fin høstdag i nord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap 

  

Lørdag 12. oktober 2013

Etter noen dager med noe for lav gjennomsnittsfart i perioder med svak vind, satte vi går kveld (i gang) "jernseilet", slik at vi med motorseiling etter hvert innhenter tidsskjemaet igjen, og håper å kunne avslutte en hittil flott seilingsetappe for seil.Vi planlegger å gå til ankers utenfor Mindelo i morgen formiddag for å utføre en ekstra grundig hovedrengjøring av skipet både  innen- og utenbords i forberedelse til ankomsten mandag formiddag. Som et ekstra incentiv til å oppnå et godt resultat, legges det opp til en anker-øl ....etter bestått inspeksjon.

Fortsatt god helg,

Kaptein M. A. Seidl og mannskap 

 

 

Fredag 11. oktober 2013

I tillegg til nivåprøven i lederskap, ble det i går gjennomført øvelse i sikring mot eksterne trusler, og selv om vi seiler godt utenom problemfarvannene, så er denne typen øvelser blitt en del av hverdagen til både sivile og militære sjøfolk.
I dag har vi noe så uvanlig som overskyet himmel, men det er det ikke mange som er så opptatte av, da det gjør skipsarbeid, øvelser og vakthold mindre belastende.

Med ønsker om en god helg, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 



 

Torsdag 10. oktober 2013

Vi har nok en dag med seilevind, solskinn og gunstige forhold, og rutinene går sin gode gang, og i tillegg til å utføre sine vaktoppgaver, skal kadettene etter 15 døgn om bord i dag gjennomgå en nivåkontroll i lederutvikling. I morgen er det nye utfordringer, i det en tilsvarende måling av deres tilegnede ferdigheter i sjømannskap står for tur. Vi har sett en positiv utvikling i løpet av den forholdsvis korte tiden de vordende offiserene har vært om bord, og nå skal dette behørig måles.

Innsatsen fra den besetningen for øvrig står sin prøve dag for dag og det er fortløpende god stemning om bord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap 



 

Onsdag 09. oktober 2013

Som det fremgår av dagens bilde, så har vi ideelle forhold (dvs. 28 grader og i skyggene) til vedlikehold av de mange meterne med teak som skal pusses hvert år, og det skrapes, pusses, lakkes og males alle steder som det er mulig å få gjennomført dette.Parallelt med vedlikeholdet går seilingen, undervisningen og øvelsene sin gang, og det kan merkes at noen av har eksamensnerver foran den aller første nivåkontrollen som skal gjennomføres på fredag.

Det er imidlertid ingenting å utsette på motivasjonen, og da er jo et av de viktigste momentene på plass.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap 



 

Tirsdag 08. oktober 2013

Den stabile passatvinden har ført oss vest forbi Isla de La Palma, der vi i morges kombinerte en man-over-øvelse med henting av Sjøkrigsskolens veiledere som ble transportert ut med båt fra land. Etter flere gode øvelser ser nå en god progresjon i kadettenes ferdigheter på alle plan, og det første opplæringsnivået er snart gjennomført.

Alt er vel om bord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap 



 

Mandag 07. oktober 2013

Vedlagt er et øyeblikksbilde av gårsdagens rutiner i sjøen, som viser lufting av hengekøyer og køyklær i solskinn og passatvind. Det ble ellers anledning et avbrekk fra rutinene med tautrekkingskonkurranse(!?) mellom vaktlagene- til tross for at tautrekking allerede er en dominerende og tidvis upopulær del av hverdagen ellers.

Vi har fortsatt fin kurs og fart for seil og regner med å passere vest for Kanariøyenes Isla de La Palma i morgen formiddag.

Med hilsen, Kaptein M.A. Seidl og mannskap

 

Søndag 06. oktober 2013 

Ved soloppgang i morges fikk vi tilstrekkelig med nordøstlig bris å til å kunne holde den nødvendige gjennomsnittsfarten  under seil igjen, og vi passerer i skrivende stund innenfor synsvidde øst for Madeira-øygruppen. Det er vanskelig å formidle opplevelsen av å seile i passaten om bord på verdens flotteste seilskip, men det er noe alle bør oppleve en gang livet.

En svært aktiv uke avsluttes med HOVIS (hovedrengjøring over hele skipet med påfølgende inspeksjon) og senere sjantiøvelse og sosial samling på banjeren, etter et bedre måltid fra vår fantastiske bysse.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap 

 

Lørdag 05. oktober 2013

Siste døgn har vi forflyttet oss et godt stykke syd-sydøstover for maskinfart i vindstille, og er nå snart på høyde med Gibraltarstredet. Vi regner med å få vinden tilbake innen dette døgnet er omme, og ser alle frem til å kunne seile igjen i noen dager fremover.Dagens temperatur er allerede 24 grader før klokken er blitt 10 på formiddagen, og det er full sving på pussingen av de flere 10-talls meterne med teakrekke som snart skal få sin sårt tiltrengte oljelakkering. Ellers så er det er i dag lagt inn en time med våpentrening og skyting  for kadettenes sikkerhetsstyrker, i tillegg til at det er kontinuerlig gang på undervisning og øvelser rundt omkring på skipet.

Alt er vel om bord og vi ønsker en riktig god helg.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap 

 

Fredag 04. oktober 2013

Etter en dag med fin seiling forlot vinden oss igjen etter midnatt, og vi fortsetter for jernseilet til vi har plukket opp passatvinden sør for Gibraltarstredet. Det ser ellers ut til bli nok en dag med sol og behagelige temperaturer. En av dagens hovedaktiviteter blir gjennomføringen av en periodisk brannøvelse, og det er ingen fare for at kjedsomhet overtar oppmerksomheten til kadettene.



 

Torsdag 03. oktober 2013

I går morges slapp motvinden taket, og etter en periode med svak vind, fikk vi en fin vestlig fin bris i løpet av morgenen, slik at vi nå holder nødvendig fart med full seilføring under sol og blå himmel her 500 nautiske mil nord for Madeira. Vakthold, vedlikehold, øvelser og  studier er fortsatt hverdagens faste rutiner, og det er god progresjon i alle aktiviteter. Det er verre med fiskingen, som hittil ikke har kastet av seg, men som i tillegg til å gi bøyevakten noe å se på, også gir et håp om litt spenning i hverdagen for alle om bord.

Utover dette har vi ingenting å sette fingeren på.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



 

Onsdag 02. oktober 2013

Her går det fortsatt sydvestover for maskin, og det forhåpentlig kun ut dagen i dag, da vi etter hvert er kommet på den andre siden av det stasjonære lavtrykket som skaper sydvestlig motvind for oss. Sjøen har begynt å legg...e seg og solen titter frem igjen, noe som indikerer at et snarlig værskifte er på vei.
Uansett vær og vind, så går rutinene nå sin vante gang etter en ukes innkjøring, og til tross for mange oppgaver og noe sjøsyke, melder kadettlagene daglig tilbake om at de har det bra - det har vi forresten alle.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 



Tirsdag 01. september 2013

Vind og sjø imot fra syd-sydvest har vedvart og tiltatt siste døgn, men vi holder fortsatt 5-6 knops fart for maskin og er godt i rute etter en uke i sjøen. Som det fremgår av vedlagte bilde, har vi nokså tungt skydekke, men lufttemperaturen ute er behagelige 20 grader. Fiskesnørene ble satt ut akter i går ble umiddelbart besøkt av en tunfisk fort som slapp unna igjen. Hendelsen har imidlertid styrket den ellers falmende troen på våre (les overstyrmanns) fiskeferdigheter og muligheten for en fersk fiskemiddag i messen. I mellomtiden fortsetter vi å presse sydvestover  i håp om å få seilevinden tilbake i løpet av morgendagen.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



 

Mandag 30. september 2013

Etter et døgn for maskinkraft under rolige forhold, har vi snart krysset Biscayabukten, og noen av kadettene er nok ekstra glade for at de fikk oppleve den snille versjonen av denne, beryktede, havstrekningen. I tillegg så har solen begynt å vise seg etter noen sporadiske perioder med regnbyger i tilknytning til frontpassering fra vest, slik at solbrillene er synlige over alt. Vi har inntil videre den nødvendige farten som skal til for å holde tidskjema, til tross for vind og sjø imot,og alt er vel om bord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



 

Søndag 29. september 2013

Etter nærmere fire døgn forsvant seilevinden i morges i det vi er på vei ut i Atlanterhavet, og ferden går videre sydvestover for maskin - også kjent som jernseilet om bord i et seilskip. Værmeldingene indikerer forts...att vedvarende motvind fra et større lavtrykkssystem de neste 2-3 døgn, og vi har satt kursen noe lenger ut i havet for å unngå sydlig motvind og for å kunne plukke opp vestlige vinder så tidlig som mulig på sydsiden av systemet når vi nærmer oss Azorene.
I mellomtiden vil det bli mer enn nok for kadettene å ta seg til, og hovedrengjøring (HOVIS)er dagens hoved aktivitet.
Temperaturene stiger gradvis, og vi har nå en lufttemperatur på 17 grader, både dag og natt.
 
Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



Lørdag 28. september 2013

Etter nok et døgn med fin seilevind fra øst, nærmer vi oss nå kanalutgangen til Atlanterhavet, der vi i løpet av morgendagen vil starte ferden over Biscayabukten. Et lavtrykk i vest vil etter hvert kaste av seg sydvestlige v...indretninger, slik at vi nok må stålsette oss på maskinkjøring i motvind noen dager fremover før vi får plukket opp passatvindene syd for Gibraltarstredet.

Kadetter og  mannskap vil likevel få mer enn nok å ta seg til med i mellomtiden, da undervisning, øvelser, skipsarbeid og vakthold vil gå sin uendelige gang uavhengig av været.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



Fredag 27. september 2013

Her nord for Dover, har vi fortsatt en fin seilevind i det vi skal ta fatt på innseilingen til den Engelske Kanalen, og været i dag er nesten sommerlig. Vi håper å kunne fortsette for seil helt ut i Atlanterhavet, men deretter er seilevinden over Biscaya noe usikker.Vi kan ellers bare konstatere at alle har det veldig bra og at alt er vel om bord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Torsdag 26. september 2013

Vi fikk seilevinden vi hadde ventet på i går ettermiddag og holder nå god fart med tilnærmet full seilføring for en frisk bris fra øst under stort sett blå himmel.  Vi regner med en passering ved Dover i den Engelske Kanalen i morgen ettermiddag.Det har vært noe sjøsyke blant kadettene, men ikke mer enn at de kommer seg fort gjennom det med æren i behold. De daglige rutiner er etter hvert etablert, og det går i øvelser, undervisning, møter, vedlikehold og vakthold. Alt er vel her og vi ønsker en riktig god helg på landjorden.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



Onsdag  25. september 2013

Siden utseiling fra skjærgården ved Marstein i går kveld, har vi hatt skiftende vær og vind, og det har gått sydover for maskin gjennom natten. Vi legger snart sørspissen av norskekysten akterut og har  kurs for den engelske kanalen. Vi håper på en nordlig seilevind i løpet av ettermiddagen, og trener i mellomtiden kadettene på å bli trygge i riggen og med plasseringen og håndtering av de 260 tauende som de skal bruke mye i løpet av de neste ukene. Det er ingenting å utsette på entusiasmen og lærevilligheten så langt, og kadettene er spente og nysgjerrige i det de forbereder seg på å møte og takle de mange ukjente utfordringene som de vil bli utsatt for fremover.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Tirsdag 24. september 2013

Statsraad Lehmkuhl afgått Sjøkrigsskolen idag tirsdag d.24.september kl. 18.03 LT Forventet ankomst Mindelo, Cap Verde d.14.oktober. Alt vel ombord.

Mvh Ulrich, 1.styrmann

 

Torsdag 19. september 2013

Stopp i maskin 09:30 i går, brammer i topp. Fin seiling gjennom natten. Elevene er meget motiverte og trives godt om bord, det gjør vi også.  ETA Bergen i morgen fredag kl. 12:00.

Alt Vel, Kapt. Jarle

 

Tirsdag 17. september 2013 kl. 14:00

Vel fortøyd ved kai Holmsgard no 5 i Lerwick klokken 1400 LT den 17 september. Forventet avgang i morgen klokken 0900 LT.

MVH Ulrica (førstestyrmann)



Tirsdag 17. september 2013

Frisk og fin seilas over Nordsjøen. Stopp i maskin i går 13:40, brammer i topp, berget ned til mers i topp gjennom natten.
Start i maskin 08:00. Gjør klar for ankomst med ETA Lerwick 14:30 ETD 08:30 imorgen. En meget aktiv og intressert gjeng.

Alt Vel, Kapt. Jarle



Mandag 16. september 2013

Det ble en frisk oppstart. Etter avgang igår 18:00 gikk vi gjennom riggtrening,fysiske vakter og elevene ble gjort kjent med skipet og rutinene. Maskinkjøring sydover Langenuen i sterk kuling. I morgentimene har det roet seg, vi gikk ut i Nordsjøen 08:30, syd for Bømlo.Elevene fikk seg en rolig natt og er nå i full gang med seilsetting.Dersom vindforholdene utvikler seg som forventet får vi en frisk seilas utover dagen med ETA Lerwick 15:00 imorgen. Det blir da ETD Lerwick 18.sept.08:00.

Alt Vel, Kapt. Jarle

 

Søndag 15. september 2013

Vel fortøyd ved Bradbenken klokken 1240 den 15 september.

MVH Ulrica (førstestyrmann) 

 

Lørdag 14. september 2013

Etter et vellykket opphold i Lerwick med Reception for 80 nordmenn invitert av konsulatet, samt et flott program for våre medseilere gikk vi fra kai 21:00. Seilsetting og stopp i maskin 03:30. Store bram i topp, frisk seilas og god deltagelse. ETA Bergen 13:00, imorgen 15.09.13. Fortsatt god helg.

Alt Vel, Kapt.Jarle

 

Fredag 13. september 2013

Avgang Lerwick klokken 2050 LT den 13 september. Fortsatt 141 personer om bord. Ingen forandringer.

MVH Ulrica (førstestyrmann)

 

Torsdag 12. september 2013

Fin oppstart av toktet med introduksjon og innføring i skipsrutiner og maskinseilas sydover Langenuen. Sjøvaktene ble satt 20:00. Seilte ut i Nordsjoen 21:00, maskinseilas gjennom natten. Stopp i maskin 09:40 med mers i topp. Alle deltar og nesten ingen sjøsyke.
Alt Vel, Kapt. Jarle
 

 

Søndag 08. september 2013

Vel fortøyd ved Bradbenken klokken 1450 den 8 september.

MVH Ulrica (førstestyrmann)



Fredag 06.september 2013

Avgang Lerwick klokken 0945 LT den 6 september. 65 personer om bord, ingen forandringer i listene. Forventet ankomst Bergen, kanskje for kl 1800 den 8 september.

MVH Ulrica (førstestyrmann)



Onsdag 04. september 2013

Vel fortøyd ved Victoria pier i Lerwick klokken 1000 LT den 4 september. Forventet avgang den 6 september klokken 1000LT.

MVH Ulrica (førstestyrmann)



Tirsdag 03. september 2013

Et døgn med maskinkjøring og stagseil, men stopp i maskinen 10:00 idag og mers i topp. Sjøsyken er et tilbakelagt stadium. Under seil med ETA Lerwick 4.sep. 10:00, ikke så verst.
God stemning og deltagelse.

Alt Vel, Kapt. Jarle



 

Mandag 02. september 2013

Etter avgang igår seilte vi sydover og gikk ut i Nordsjoen syd for Bømlo.Tiden i smult farvann ble brukt til å gå gjennom sikkerhetsrutiner, vakter og riggentring.

Positiv og entusiastisk deltagelse. Sjøvaktene er satt, kadettene gaar 6:6 vakter. Det er en del sjøsyke, vestlig liten kuling, maskin og stagseil.

Alt Vel, Kapt. Jarle



 

Onsdag 21. august 2013

Også det siste døgnet har vinden vært perfekt for seilasen hjemover, og vi ligger på for øyeblikket på en østlig kurs et lite stykke vest for Haugesund. Vi skal utnytte de siste timene med sydøstlig vind til å seile nordover langs kysten, og vil velge inngang ved Marstein eller Fedje for å holde tidsskjemaet mht. planlagt ankomst i morgen kl. 10:00.
I kveld blir det diplomutdeling og sjantiøvelse og i mellomtiden er det full aktivitet i forbindelse med nedvasking og klargjøring for ankomst.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Tirsdag 20. august 2013

Etter en pittoresk utseiling gjennom de Færøyske fjordene, fikk vi kjapt seilevind i form av en sydvestlig kuling, og passerer i skrivende stund nord for Shetland på vei østover. Vi venter en vinddreining til syd og senere sydøst, og vi legger opp kursen videre for å ta høyde for dette, slik at seilingen kan vedvare lengst mulig, og forhåpentlig helt frem til norskekysten. Atlanterhavs sjøgangen takles fint av alle og alt er vel om bord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

Mandag 19. august 2013

Etter avgang Torshavn satte vi kursen nordover gjennom det Færøyske fjordlandskapet og har nå begynt å gjøre klar til seilsetting, i det vi venter en frisk seilas hjemover i vestlig stiv kuling. Alt er såre vel om bord og stemningen er på topp,

Med hilsen, Marc og mannskap


Fredag 16. august 2013

Siste døgn har vinden kommet og gått og er nå kommet tilbake igjen, slik at vi har fin seiling på et ualminnelig rolig Atlanterhav. Været er ikke fullt så fint, vi har hatt mye tåkedis og lett regn, men det har ikke dempet på stemningen så langt.
Med andre ord, så er alt vel her til sjøs.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



Torsdag 15. august 2013

Etter utseiling ved Fedje fikk vi noen timer med skiftende bris før vinden i 22-tiden frisket på fra syd. Vi har siden hatt fin seiling gjennom natten og har nå 10-11 knop med bramseilene i topp. Det er høstlige temperaturer og vått og grått vær her i Nordsjøen i øyeblikket, men ellers behagelige forhold og god stemning om bord.

Vi benytter anledningen til å takke Bergen by og alle involverte for den flotte velkomsten under hjemkomsten på tirsdag - det varmet hjertene til alle om bord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Mandag 12. august 2013

Etter et fint opphold i sommerbyen Svendborg i forbindelse med Nordisk Kadettstevne 2013, tråklet vi oss ut gjennom den svært trange og strømfylte farleden og ut i Storebeltet. Ved frokosttider passerte vi Skagen og har nå kurs mot den norske sørlandskysten, med liten kuling imot oss fra vest. Det ser dessverre ut til at vi får vinden imot også langs norskekysten, men vi vil benytte enhver anledning til å seile dersom anledningen byr seg underveis.I mellomtiden så går det i diverse øvelser og undervisning, samt planlegging og forberedelser til den etterlengtede hjemkomsten til Bergen by.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



Onsdag 07. august 2013

Etter en rolig nattseilas for maskin i vindstille, har vi vært innom svenskekysten ved Ystad for å hente en delegasjon svenske kadetter som haiker med oss ned til Nordisk Kadettsteven i Svendborg. Underveis har vi hatt rendezvous med Christian Radich og Island Constructor, fartøyet som skal heve seilskuten "Wyvern", som forliste under første etappe av Tall Ships Races.

Vi nyter fortsatt sommerlige værforhold og stemningen holder seg på et vedvarende høyt nivå.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



Mandag 05. august 2013

Da kan vi endelig bekrefte etappeseier og dermed også sammenlagt seier i vår klasse i Tall Ships Races 2013. Det har vært vanskelig å få tak i bilder fra selve utdelingen, men vedlagt følger et bilde av premiene vi har mottatt (se aktuelt)

Vi har nettopp hatt besøk av Presidenten for Szczecin og omegn, som sa at han var svært imponert over skipet, dets tilstand og oppnådde prestasjoner.

Med hilsen, Kaptein Marc Seidl og mannskap



Fredag 02. august 2013

Etter en meget spennende avslutning i motvind og vindstille, avsluttet vi regattaen i natt kl. 0200 norsk tid og gikk til ankers utenfor Swinoujscie etter frokost i dag. Vi har i mellomtiden fått oppgitt plasseringene iht. flåtens sluttposisjoner og STATSRAAD LEHMKUHL  innehar fortsatt 1. plassen etter 3 rapporteringer. Vi antar dermed at dette vil forbli det endelige resultatet, men kan ikke konstatere noe før vi har premien trygt i hende.Det er for øyeblikket full hovedrengjøring over alt om bord (i uvanlig god stemning)  og vi letter snart anker for å ta fatt på innseilingen oppover elven til Szczecin, der vi beregner ankomst kl. 1700 i kveld.



Torsdag 01. august 2013

Siste døgn har ikke vært mindre spennende enn det foregående, og kuling og frisk seilas har blitt erstattet av motvind og nå vindstille. Etter hyppige seilmanøvere dag og natt, har vi maktet å holde 1 plassene i klassen og flåten totalt sett, men ligger for øyeblikket uten fart her 20 nm fra målstreken. Vi har likevel tro på at en sørlig bris etter hvert skal føre oss videre og forhåpentlig helt over linjen før regattaen blir avsluttet i løpet av natten.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



Onsdag 31. juli 2013

Vi har hatt et spennende døgn med svært varierende vindforhold og fart opp i 13,5 knop. Etter å ha gjennomført vår andre vending nede ved den polske kystlinjen, fikk vi en flott bris og god kurs mot mållinjen. I mellomtiden har vinden skiftet mot oss igjen fra sydvest, og vi forsøker å komme så langt vest-nordover som mulig før vi nok en gang må vende sydover for å ta ny sats. Vår geografiske plassering er fortsatt gunstig i forhold til våre nærmeste konkurrenter, men kampen om å komme nærmest mål blir enda tøffere fremover i det det er meldt vedvarende motvind.

Stemning og motivasjon holder seg uansett motgang på et høyt nivå og alt er vel om bord.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap


Tirsdag 30. juli 2013

Vi fikk en fin regattastart i svak vind og greide tidlig å komme i tet sammen russiske Mir. Gjennom natten har vi hatt veldig skiftende vindretning og styrke, og har svak og skiftende vind også i skrivende stund. Vi venter en bedre og mer stabil vind fra NNV i løpet av noen timer, før vi gradvis blir nødt til å slite oss sydvestover i vestlig motvind.
Inntil videre er vi ganske fornøyde med situasjonen og det er topp stemning og motivasjon blant alle mannskaper.

Følg med oss og resten av flåten på Sailtraining International sine sider.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Mandag 29. juli 2013

Etter 3 flotte dager i Riga, avgikk vi derfra som siste fartøy i går ettermiddag, med flere tusen applauderende tilskuere på kaien. I løpet av kvelden fikk vi en fin østlig bris og vi har fin seiling under full garderobe her i Rigabukten underveis til startområdet utenfor Ventspils. Starten er foreløpig satt til kl. 1800 norsk tid, og mannskapene benytter hver mulighet i mellomtiden til å skjerpe kunnskapene sine før det braker løs for alvor.

Motivasjonen for å gjøre det bra er ekstra høyt blant medseilere, og vindmeldingene ser ut til å bli gunstige for alle deltagerne de første 24 timene, men det er uten tvil en spennende og utfordrende regattaetappe vi har foran oss.

Med hilsen fra Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Torsdag 25. juli 2013

Så er Statsraad Lehmkuhl ankommet Riga, torsdag d.25 juli kl. 11.37 LT. Alt vel ombord.

Med hilsen,Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Onsdag 24. juli 2013

Den tidligere omtalte kulingen avtok i løpet av kvelden i går, og etter ytterlige et par kuvendinger kunne vi øke seilføringen og seile innover bøyerekken Rigabukten i en flott bris og under tilnærmet fullmåne. Umiddelbart etter frokost i dag fikk vi gjennomført to vellykkede stagvendinger og er nå på vei til ankerplassen utenfor Riga havn, der det skal fokuseres på hovedrengjøring med innlagt pause til en liten sosialaften med middag på dekk.

Med hilsen,Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Tirsdag 23. juli 2013

Etter frokost gjennomførte vi en vellykket halsvending  utenfor Svenskekysten, men  stiv og sterk kuling siste døgn har foreløpig satt begrensninger på en del av de øvrige øvelsene som var planlagt. Det er imidlertid som kjent aldri så galt at det ikke er godt for noe, og våre elever og medseilere får uansett en verdifull erfaring om hvordan å tilvenne seg til sjøgangen med tilhørende utfordringer.
Vi planlegger med innseiling til Rigabukten i løpet av kvelden og tentativt oppankring der i morgen ettermiddag etter utførte øvelser for å gjøre skipet klart til ankomst Riga som planlagt torsdag morgen. Det er god stemning og alt er vel om bord,

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap


Mandag 22. juli 

Vi hadde avgang Helsinki som planlagt i går som planlagt og er nå vel ute i Østersjøen for seil og godt i gang med opplæring av våre militære og sivile medseilere foran neste etappe av Tall Ships regattaen. De neste par dagene vil gå med til å utføre seilmanøvere og havariøvelser før ankomst til Riga om formiddagen den 25. Jul.Motivasjon og stemning blant våre mannskaper og medseilere er upåklagelig og vi ser frem til å ta fatt på utfordringene fremover.

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Torsdag 18. juli 2013

Det er nå offisielt: Statsraad Lehmkuhl har vunnet 1. etappe av Tall Ships Race 2013 fra Århus til Helsinki!

 

Tirsdag 16. Juli 2013
Så er Lehmkuhl ankommet Helsinki. Langs kai idag tirsdag 16.juli kl. 14.38. 1235 nautiske mil seilt siden Aarhus.
Alt vel ombord.

Mvh. Ulrich, 1.styrmann

 

Mandag 15. juli 2013

Vi paserte mål UTC 01:18:45 idag. Hvilken plassering det holder til avventer vi bekreftelse på. I alle fall: det har vært en fantastisk seilas. Alt og alle i god behold. Vi ankret 08:15 1,5 nm nord for Helsinki fyr, Los er bestilt til 13:00 imorgen. ETA Helsink 14:00. Idag klargjør vi skipet for ankomst og ikveld blir det grillparty på dekkene.

Alt Vel, Kapt.Jarle

 

Søndag 14. juli 2013

Vi siger i riktig retning med 2-3 knops fart. Avslutningen på Racet ser ut til å bli like vindstille som starten.Det er flott sommervær, ikke en regndråpe på hele seilasen. Den blir et døgn eller to inn mot mål med små marginer, vi satser på å holde dem i vår favør.

Alt Vel, Kapt. Jarle



Lørdag 13. juli 2013

En spennende natt med nye vinder,stagvendinger og erfaringer.Vi holder fremdeles 2.plassen.Vi har lette nordlige vinder og nydlig sommervær.Konkuransen er jevn og god.Nå er vi snart inne i sluttfasen av Racet, med andre værforhold. Alle yter fremdeles max. Ha en fortsatt god helg.

Alt Vel, Kapt. Jarle

 

Fredag 12. juli 2013

Litt lettere vind, men fremdeles nordlig.Etter 6 stagvendinger i Racet og 4 før start begynner både besetning og medseilere å få godt tak på  både seilmanøvere og avtrimming. Det er flott sommervær og alle yter max.,ogsaa Skipet. Vi ligger fortsett på 2.plass etter Tre Kronor, meget jevn og fin konkuranse.210nm igjen til mållinjen, total distansen ved start var 487nm. Vi har nå en utseilt distanse fra start på 530 nm.

God Helg til dere Alle,
Kapt.Jarle

 

Torsdag 11. juli 2013

Siste døgn har det vært stor aktivitet: Kuling, vindstille, sønna-, norda- og østa-vind. Utfordringene og oppgavene er mange, men de blir alle håndtert med optimisme og entusiasme. Vi holder andre plassen. Tre kroner på første, (de imponerer). De er lite sjø, så det er ingen sjøsyke og alle er ellers også friske og kjekke.

Alt Vel, Kapt.Jarle

 

Onsdag 10. juli 2013

Vi har hatt god vind gjennom natten, fremdeles alt satt. God stemning blant alle ombord,plasseringen er nå: 1.Tre Kronor, 2.Statsraad Lehmkuhl, 3.Christian Radich. Fremdeles langt igjen til mål, så alt står åpent. Medseilerne og besetningen deltar meget aktivt i trimming og brasing,det gir det ekstra som skal til.

Alt Vel, Kapt. Jarle



Tirsdag 09 juli 2013

Da er vi igang med TSR, fin start i lite vind. Vi siger avgårde med
1-1,5 knop. Dagen i går var for det meste under fulle seil i varierende lette vinder, fire stagvendinger gjennomført. Vi gikk til ankers 21:25, lettet 07:25 idag tidlig. Både medseilere, mannskap og skip er godt forberedt. Nå trenger vi bare vind, men det ser også ut til å ordne seg.

Alt Vel, Kapt. Jarle

 

Mandag 07. juli 2013

Etter 'parade of sail' fra Aarhus i går ettermiddag satte vi kursen sydover gjennom Sundet. Maskinkjøring gjennom natten. Alle medseilere er gjennom sikkerhetsopplæring og introduksjon til fysiske vakter. Sjøvaktene satt 20:00 igår. Fra 08:30 idag alle manns tørn. Alle seil settes i lett vind fra vest. Dagen går med til øvelse og opplæring. Vi ligger nå  10 nm syd for startomraadet, som er 60 nm vest av Bornholm. Vi ankrer opp 3-5 nm fra start i kveld og brekker sjøvaktene til imorgen tidlig. Start 11:00 (UTC 09:00) imorgen.Medseilerne er entusiastisk deltagende. Alt Vel, kaptein Jarle

 

 

Søndag 07. juli 2013

Statsraad Lehmkuhl avgått Aarhus i strålende solskinn søndag den
7.juli kl. 14.25 LT.
Forventet ankomst Helsinki den 17.juli kl. 12.00 LT Absolutt alt vel om bord.

MVH
Ulrich, 1.styrmann 

 

Torsdag 04. juli 2013

Vel fortøyd i Århus ved kailinje 14, Mellomarmen i Nordre havn, klokken 1200 den 4 juli.

Mvh Ulrica (førstestyrmann)

 



Onsdag 03. juli 2013

God formiddag. Vi ligger ca:25 nm NE av Skagen, alt satt. Stopp i maskinen 10:00 igår. Fin seiling, øver på stagvendinger og andre seilmanøvre. Gir opp alle seil 12:00 og setter kursen sydover i Kategatt for maskin.  ETA, pbg Aarhus 11:00 imorgen.Medseilerne og besetningen har hatt en bratt og god læringskurve.

Alt Vel, Kapt.Jarle



 

Tirsdag 02. juli 2013

Vi ligger nå i lett sommerbris 170nm vest av Skagen, med røyler i topp.Vi ser frem til oppholdet i Århus med forventninger og glede.             Alt Vel, Kapt. O.Jarle Flatebø

 

Mandag 01. juli 2013

Vi hadde en regnfull oppstart på toktet. Langenuen sydover med opplæring, rigg entring, fysiske vakter og alarm/mønstring.Sjøvaktene ble satt 20:00 da vi gikk ut i Nordsjøen syd for Bømlo. Maskinkjøring gjennom Natten. Seilsetting i morgentimene. Stopp i maskin 10:00. lett sommerbris og solskinn, slett ikke så verst. Medseilerne deltar med stor entusiasme.

Alt Vel, Kapt. Jarle


Mandag 22. mai 2013

Vinden har vært med oss helt siden avgang fra Kirkwall i går formiddag og vi har for øyeblikket en fin kurs og fart over Nordsjøen for seil. Denne siste dagen i sjøen for medseilerne går med til riggtrening og omvisning i skipet og alt er vel om bord

Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap



 

Søndag 19. mai 2013

Etter avgang fra Bergen i strålende vær i går ettermiddag, fikk vi i løpet av  kvelden en fin nordøstlig bris og seilene ble satt få timer etter passering av Marstein. Vi har i øyeblikket svak skiftende bris og holder styrefart for seil her mellom oljeplattformene ved Berylfeltet i den engelske sektor av Nordsjøen. Våre medseilere er en godt motivert og voksen gjeng som ser ut til å trives godt med sjølivet og seilskipets rutiner. Forventet ankomst Kirkwall mandag 20. mai kl. 10:00

Med hilsen,  Kaptein M. A. Seidl og mannskap

 

Søndag, 12. mai 2013:

Vel fortøyd Bradbenken klokken 1017 den 12 mai.

 

Fredag, 10. mai 2013:

Etter utseiling i tett tåke ved Holmengrå i går kveld, ble det satt seil for sydlig bris nordover langs kysten. Vi seiler for øyeblikket i solskinn på flatt hav og regner med å gå innaskjærs for å ankre opp ved Selje i løpet av ettermiddagen, der vi legger opp til sightseeing ved klosteret og grillaften om bord for mannskap og medseilere.

Vel ankret ved Selje klokken 14:18. Forventet avgang i morgen klokken 1000. Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og besetning



 
Onsdag, 24. april 2013:
 
Grunnet vedvarende sterk kuling og høy sjø imot, ble anløp av Kirkwall kansellert i går ettermiddag og kursen lagt om til Lerwick. Det går fortsatt for maskinkraft i vest-sydvestlig stiv kuling, men sjøgangen har dempet seg betraktelig her 40 nm vest for Shetland. Ellers er alt vel om bord og medseilerne ser frem til en pause fra vær og vind før det settes seil for etappen hjemover. Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og besetning om bord på Seilskipet STATSRAAD LEHMKUHL
 
Her kan du følge skipet:
www.marinetraffic.com
Sett inn navnet på skipet i feltet "Go to vessel"

 

YELLOW BRICK - I ØYEBLIKKET IKKE AKTIV

På hjemmesiden vår kan man normalt følge skipet, her er linken:
/hjem/statsraad-lehmkuhl/om-skipet/foelg-oss-paa-kartet/

Yellow bricken er i øyeblikket ikke aktiv. Skipet jobber med saken. Det er ingen grunn til bekymring! Yellow Bricken har ingenting med sikkerheten om bord å gjøre, det er bare et tilleggsinstrument, som viser posisjonen til skipet. Når instrumentet er aktivt oppdateres det ca. hver 2. time.

 

Tirsdag, 23. april 2013:

Vi har hatt vinden imot oss siden avgang Bergen og har for tiden maskinseilas i en vestlig kuling som ikke avtar med det aller første. Det vil derfor bli maskinseiling på første etappen med utsikter til seiling på returen hjemover. Til tross for litt sjøsyke i stampesjø er alt vel om bord og medseilerne våre greier seg bra. Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og besetning om bord på Seilskipet STATSRAAD LEHMKUHL

Mandag, 22. april 2013:

Avgangsmelding:
Statsraad Lehmkuhl forlot Bradbenken, Bergen, idag mandag 22. april kl. 11.04 (LT). Forventet ankomst Kirkwall onsdag 24. april kl. 10.00 (LT). Alt vel ombord! Mvh, Ulrich 1. Styrmann

 

Søndag, 21. april 2013:

Ankomstmelding:
Statsraad Lehmkuhl ankommet Bergen søndag 21. april kl. 13.05 (LT). Forventet avgang i morgen, mandag 22. april kl. 10.00 (LT).
Alt vel ombord! Mvh, Ulrich, 1. Styrmann
        

 
 
Lørdag, 20. april 2013:
 
Seilene ble satt umiddelbart etter utseiling fra Lerwick havn i går kveld og vi har hatt en fin sydlig frisk bris å seile på gjennom natten. Da vinden er ventet å vedvare kommende døgn, vil vi kunne seile helt frem til norskekysten og elevene vil få en fin opplevelse med seilas under roligere forhold enn det de opplevde på forrige etappe. Det er god stemning og alt er vel om bord. Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og besetning om bord på Seilskipet STATSRAAD LEHMKUHL
  

Fredag, 19. april 2013:

Ankomstmelding:
Statsraad Lehmkuhl ankom Lerwick idag fredag 19. april kl. 08.55 (LT). Forventet avgang 19. april kl. 21.00 LT. Alt vel ombord. (LT = lokal tid). Mvh, Ulrich 1. Styrmann

POSITION AND SITUATION REPORT FROM ST/V STATSRAAD LEHMKUHL
Etter en natt med sterk kuling fra nordvest, var vi vel fortøyd i Lerwick kl. 10:00 (norsk tid) som planlagt og elevene har fått landlov og fast land under beina igjen. Alt er vel om bord, avgang er kl. 22:00 i kveld (norsk tid) og vi venter i god seilevind hjemover. Med hilsen, Kaptein M. A. Seidl og besetning


 

Torsdag, 18. april 2013:

Vi fikk en frisk start på årets seilingssesong og er nå kommet halvveis over Nordsjøen ved hjelp av sterk seilevind fra en stiv-sterk sydlig kuling. Vi vil gradvis få vinden imot oss fra vest og nordvest senere i dag, men holder det gående for seil så lenge vi har tid til det. Det er noe sjøsyke blant medseilerne, men vi har ingenting å utsette på tilpasningsevnene deres så langt. Med hilsen fra sjøen, Kaptein M. A. Seidl og mannskap om bord på Seilskipet STATSRAAD LEHMKUHL

 

Ons dag, 17. april 2013:

I dag seilte Statsraad Lehmkuhl av gårde på sitt første seiltokt for denne sesongen. Om bord har de 10. klasse elever fra 3 forskjellige ungdomsskoler fra ulike steder i landet. Seilturen går fra Bergen til Lerwick på Shetland og tilbake til Bergen. God seilas!

NL 7809_2

Praktisk informasjon

BH CIMG0810

Program

Firmaet Bouvet på seilas med sine ansatte (copyright Bouvet)

Leie skipet?

Visste du at?
Opportunities multiply as they are seized.
Statsraaden på Facebook