Sjømannsattest
For å sikre en trygg og komfortabel seilas har Statsraad Lehmkuhl innført krav om helseattest for toktmannskapet på enkelte etapper under One Ocean Expedition 2025-2026. Helseattesten, kjent som en "sjømannsattest," må være utstedt av en godkjent sjømannslege. Kravet gjelder for etappene Reykjavik-Nice og Ponta Delaga-Nuuk. Kravet skyldes lengre seilaser i varierte farvann, begrensede søk- og redningsmuligheter (SAR) i området, og begrensede medisinske ressurser på land.
Kravet om sjømannsattest for toktmannskap (deltakere) gjelder følgende etapper:
1. One Ocean Expedition: Reykjavik – Nice, (8. mai – 3. juni 2025)
Antall seilingsdøgn: 26
2. One Ocean Expedition: Ponta Delgada, Azorene – Nuuk, Grønland (8. – 29. juli 2025)
Antall seilingsdøgn: 21
Fremvisning ved ombordstigning
Gyldig sjømannsattest skal fremvises ved ombordstigning i avgangshavnen. Dersom attesten ikke kan fremvises, kan det dessverre medføre at en nektes å komme om bord. I slike tilfeller vil Statsraad Lehmkuhl ikke være ansvarlig for eventuelle utgifter til hjemreise. Vi anbefaler derfor å sørge for at attesten er klar og lett tilgjengelig ved avreise, slik at seilasen kan starte så smidig som mulig.
Hva er en sjømannsattest?
En sjømannsattest er en helseattest som bekrefter at du er helsemessig skikket til å jobbe eller være med på lengre seilaser til sjøs. Attesten utstedes av en godkjent sjømannslege og innebærer en enkel undersøkelse av blant annet syn, hørsel, generell helse og fysisk funksjonsevne. For mer informasjon om sjømannsattester, besøk Sjøfartsdirektoratets nettsider.
Hvorfor innføres det krav om sjømannsattest?
Kravet om sjømannsattest innføres som et føre-var-tiltak på utvalgte reiser, i samarbeid med våre assurandører og skipsleger. Dette skyldes lengre seilaser i varierte farvann, begrensede søk- og redningsmuligheter (SAR) i området, og begrensede medisinske ressurser på land. Formålet er å sikre at alle om bord er godt rustet for å håndtere de fysiske kravene til sjøs på lengre seilaser og bidra til en trygg og komfortabel reise.
Det vil være en lege om bord på alle etappene under One Ocean Expedition, og skipet er utstyrt med et lite, men velutrustet hospital for å håndtere enklere medisinske behov. Likevel, på grunn av de spesielle utfordringene på enkelte lengre etapper, tar vi ekstra hensyn for å sikre deltakernes helse og sikkerhet.
Kravet om sjømannsattest er basert på følgende hensyn:
– Toktets varighet: Lengre seilaser stiller høyere krav til deltakernes fysiske helse.
– Avstand til nærmeste sykehus: Skipet vil tidvis være langt fra land, noe som kan gjøre rask tilgang til ekstern medisinsk hjelp utfordrende.
– Begrenset medisinsk kapasitet om bord: Selv om skipet har et lite hospital om bord, er kapasiteten begrenset.
– Begrenset tilgang på sykehusfasiliteter på land: I enkelte havner, spesielt i Nuuk på Grønland, vil tilgangen til sykehusfasiliteter være begrenset, les mer om Nuuk under.
Hvordan får jeg en sjømannsattest?
For å få tak i en sjømannsattest, må du bestille en time hos en godkjent sjømannslege. Disse legene er spesialiserte på å gjennomføre helseundersøkelser for sjøfolk og vil utstede attesten dersom du oppfyller helsekravene. Du finner en oversikt over godkjente sjømannsleger på Sjøfartsdirektoratets nettsider, eller du kan kontakte din fastlege for å få hjelp til å finne nærmeste godkjente sjømannslege. Statsraad Lehmkuhl refunderer ikke utgifter i forbindelse med konsultasjon hos sjømannslege for utstedelse av sjømannsattest.
Hva gjør jeg hvis jeg ikke har tilgang til en godkjent sjømannslege?
Det finnes nærmere 500 godkjente sjømannsleger over hele Norge, og omtrent like mange internasjonalt. De fleste deltakere bør derfor kunne skaffe seg en gyldig sjømannsattest. Dersom du likevel opplever utfordringer med å få tak i en slik attest, ber vi deg kontakte stiftelsen i god tid før toktet for en individuell vurdering: lehmkuhl@lehmkuhl.no / +47 55 30 17 00 (kl. 10-14
Jeg har allerede bestilt turen – gjelder kravet også for meg?
Ja, kravet om sjømannsattest har tilbakevirkende kraft og gjelder for alle som skal delta på én eller flere av de tre utvalgte etappene.
Jeg har vært hos sjømannslege men fikk ikke godkjent sjømannsattest – kan jeg fortsatt delta?
Nei, dessverre. Alle som skal delta på disse to etappene må fremvise gyldig sjømannsattest ved ombordstigning. For de som allerede har kjøpt billett, tilbyr vi full refusjon av toktbilletten. Vær oppmerksom på at Statsraad Lehmkuhl ikke refunderer andre utgifter, som flybilletter og hotell.
Kan jeg få refusjon hvis jeg ikke kan eller ønsker å skaffe en sjømannsattest?
Ja, alle som kjøpte billett før kravet ble innført, kan få full refusjon hvis de ikke ønsker eller kan skaffe en sjømannsattest. Statsraad Lehmkuhl refunderer ikke andre utgifter. For billetter kjøpt etter at kravet ble innført, gis ingen refusjon.
Jeg fikk godkjent sjømannsattest, hva skjer nå?
Sjømannsattesten skal fremvises ved ombordstigning i avgangshavnen. Hvis attesten ikke kan vises frem, kan det dessverre føre til at du nektes adgang om bord.
En trenger ikke å sende inn attesten til Statsraad Lehmkuhl på forhånd, med unntak av deltakere som ikke har tilgang til en godkjent sjømannslege. Disse må kontakte oss i god tid før toktet for individuell vurdering, se avsnitt over.
Nuuk, Grønland – Spesielle hensyn til logistikk og beredskap
Under oppholdet i Nuuk vil mange være samlet, da deltakere fra Azorene-Nuuk-etappen går i land, samtidig som nye deltakere fra Universitetet i Tromsø mønstrer på. I tillegg vil det være et mannskapsbytte for skipets profesjonelle besetning. Som en liten by har Nuuk begrensede sykehusressurser, og værforholdene kan påvirke flytrafikken, noe som kan føre til forsinkelser. I Nuuk tar vi derfor ekstra hensyn for å sikre god logistikk og beredskap.
Vi beklager eventuelle ulemper som kravet om sjømannsattest kan medføre, og vi ser frem til å ønske dere velkommen om bord på to av de mest spennende toktene under One Ocean Expedition 2025-2026!
Du finner en oversikt over godkjente sjømannsleger på Sjøfartsdirektoratets nettsider.
Kravet om sjømannsattest er nedfelt i våre reisevilkår, kap. 4.6.
Har du spørsmål? Kontakt oss: lehmkuhl@lehmkuhl.no / +47 55 30 17 00 (kl. 10-14)
Foto: Malin Kvamme