Meny

Et stort skritt nærmere å seile igjen

Etter flere måneder med en historisk omfattende oppgradering er Statsraad Lehmkuhl et stort skritt nærmere å seile igjen. Alle mastene og rærne er nå på plass, og det krevende stålarbeidet er i stor grad fullført.

– Vi er veldig glade for å ha nådd denne milepælen, sier Sigvard Madsen, driftsleder for verkstedoppholdet på Laksevåg i Bergen.
 
– Alt klinking og stålarbeid i bunnen av skipet er så godt som ferdig, bortsett fra de delene som fortsatt står åpne for at vi skal tilbakeføre ballasten.

Driftssjef Sigvard Madsen gleder seg over at en viktig milepæl er nådd på Laksevåg verft i Bergen.

RIGGEN PÅ PLASS IGJEN
Det meste av riggen er nå kommet opp igjen, etter å ha vært på land for utskiftning og vedlikehold. Ingen av mastene eller rærne er skiftet ut, men de er systematisk gjennomgått og forsterket med nytt stål der det var nødvendig.
 

– Vi har et 20-årsperspektiv på dette arbeidet. Med denne oppgraderingen kan Statsraad Lehmkuhl fortsette å seile trygt i mange år fremover, forklarer Madsen.
Rærene er montert på mastene og mannskapet setter sammen riggen bit for bit.
 
GIVENDE TEAMWORK
 
Også mannskapet setter pris på at Statsraad Lehmkuhl begynner å ligne på seg selv igjen.
 
– Vi har produsert en helt ny stående og løpende rigg inne i verkstedhallen i sommer, og de siste to månedene har vi jobbet iherdig med å montere den stående riggen om bord. Nå føles det veldig godt å se at rærne og tauverket også kommer på plass, sier matros Håvard Botnen.
 
Matros Leo Forshufvud legger til at hele besetningen er involvert i arbeidet med å få riggen på plass.

 
– Tempoet øker, og moralen stiger nå som Statsraad Lehmkuhl igjen begynner å ligne et ekte seilskip. Det er utrolig givende å jobbe sammen som et team for å få dette til, sier Leo.
Matrosene Håvard Botnen og Leo Forshufvud.
 
GJENVÆRENDE ARBEID FØR SEILAS
 
Selv om mye arbeid er fullført, gjenstår det fortsatt en betydelig jobb før Lehmkuhl er seilbar igjen.
 
Innvendig i bunnen skal det blåses og males, legges betong og treverk før ballasten kan tilbakeføres og de siste hullene i skroget kan tettes.  

 
Parallelt pågår det generelle vedlikeholdet kontinuerlig, samtidig som byssa gjenoppbygges.
Byssa gjenoppbygges.

VITENSKAPELIG UTSTYR MONTERES
 
En viktig oppgave de neste ukene er monteringen av vitenskapelig måleutstyr i samarbeid med Havforskningsinstituttet. Innsamling av data til havforskning er en sentral del av den kommende One Ocean Expedition, som starter i april 2025.
 
Blant annet er det nå montert en egen forskningsmodul under skipet, som skal romme blant annet et vitenskapelig ekkolodd og flere undervannsmikrofoner.

En spesialkonstruert modul, eller «Fisken» som den kalles, skal romme vitenskapelige måleinstrumenter for den kommende ekspedisjonen i april 2025.
 
UTE AV TØRRDOKKEN I NOVEMBER
 

Driftssjef Sigvard Madsen har tro på at de skal komme i mål med alle oppgavene.
 
– Vi er i rute og har god tro på at vi skal levere i henhold til planen.
 
– Det har vært en lang, spennende og lærerik sommer. Nå gleder vi oss til å få henne ut av dokken i november for testing, sier Madsen.
 
Statsraad Lehmkuhl skal være tilbake på sin faste kaiplass ved Bradbenken i uke 50. Da er det duket for julebord, før det årlige vintertoktet med Sjøkrigsskolen i starten av januar.

Les mer om kommende seiltokt her.


Godt lagarbeid blant Statsraad Lehmkuhls mannskap skal gjøre skuta klar for nye seilaser om ikke lenge. Fra venstre: Mattis S. P. Nielsen, Mads Lundberg Steffensen, Tobias Klæboe Pedersen, Jesper Rosenmai og Leo Forshufvud.

Av Helene Spurkeland
Publisert 25.09.24

Tilbake til toppen