Verkstedoppholdet til Statsraad Lehmkuhl blir dyrere enn forventet. Skipet skulle etter planen vært ute av dokken i september, men nå forlenges oppholdet til starten av desember. Til tross for forsinkelsene er Lehmkuhl-stiftelsen optimistisk for fremtiden.
“Denne gang er vi avhengig av gode støttespillere for å få det til. ” Haakon Vatle, direktør i Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl
Under årets verkstedopphold har omfattende reparasjonsarbeid avdekket mer skadet stål enn først antatt, både i bunnen av skipet og i mastene. For å få tilgang til skroget måtte rundt 400 tonn ballaststein og flere tonn betong fjernes manuelt fra bunnen av skipet.
Det var under dette arbeidet at det ble oppdaget omfattende slitasje i stålet, spesielt rundt stormasten og formasten, som krevde ytterligere reparasjoner.
Kostnadssprekk
«Vi kunne ha ventet med noen av reparasjonene,» forklarer Haakon Steinar Vatle, direktør i Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl.
«Men kostnaden ville blitt betraktelig større om vi måtte gjøre samme jobben igjen om få år. Sikkerheten er vår høyeste prioritet, så vi bestemte oss for å utbedre alt det dårlige stålet nå.»
Photo under: Isak Okkenhaug, Ingrid Wollberg
Kostnadene for årets verkstedopphold øker dermed fra de opprinnelige 62 millioner kroner til 94 millioner kroner. I tillegg taper stiftelsen 5 millioner kroner i inntekter fra kansellerte høsttokt.
Trenger gode støttespillere
Til tross for utfordringene er Vatle og mannskapet hans optimistiske for fremtiden.
«Budsjettsprekken er alvorlig, og vi skal gjøre alt vi kan for å komme oss gjennom dette, men denne gang er vi avhengig av gode støttespillere for å få det til,» sier Vatle.
Det er allerede flere initiativer i gang for å sikre finansiering, både blant det offentlige og private.
«Statsraad Lehmkuhls Venner har tatt initiativ for å starte spleiselaget og har bidratt med hele 8 millioner kroner. Nå jobber vi med å skaffe resten av beløpet,» sier Vatle.
Vil du støtte Statstraad Lehmkuhl? Meld deg inn i Venneforeningen!
One Ocean Expedition 2025-2026
Lehmkuhl-stiftelsen har de siste årene seilt i økonomisk medvind, spesielt gjennom One Ocean Expedition, som er en offisiell representant for FNs havtiår.
Fjorårets verkstedopphold, med en kostnadsramme på 25 millioner kroner, ble finansiert av stiftelsens egne oppsparte midler.
Ekspedisjonen i 2025-2026 vil igjen sette seil for å samle inn vitenskapelige data og øke bevisstheten om havets tilstand, med studenter, forskere og mannskap som samarbeider om å forstå og beskytte havet.
Vedlikehold for kommende generasjoner
» Det koster å holde et 110 år gammelt ikonisk seilskip i aktiv drift. Vår jobb er å forvalte skipet på vegne av fellesskapet og ta vare på det for fremtidige generasjoner gjennom aktiv bruk,» understreker Vatle.
«Tross alderen har skipet fremtiden foran seg, og vi skal gjøre vårt beste for at alle bidrag blir sett på som en investering i Statsraad Lehmkuhls fremtid.»
Foto under: André Marton Pedersen