Statsraad Lehmkuhl er gjennom den økonomiske krisen etter fantastisk spleiselag og tidenes største enkeltbidrag til skipet.
“Vi er glade for å kunne bidra til at Statsraaden sikres et fortsatt liv i god og trygg stand.” Kristian Jebsen, styreleder i Kristian Gerhard Jebsen Foundation
Ekstraarbeid og forlenget tid i dokk høsten 2024 resulterte i en betydelig kostnadssprekk. I tillegg tapte Lehmkuhl-stiftelsen inntekter da de planlagte høsttoktene måtte kanselleres. Samlet sett var underskuddet på hele 37 millioner kroner.
Men bare noen uker etter budsjettsprekken, er Statsraad Lehmkuhl nesten helt i mål med å dekke underskuddet fra verftet.
– Vi opplevde en enorm støtte som har overgått alle forventninger, forteller Haakon Vatle, direktør i Stiftelsen Statsraad Lehmkuhl.
– Gjennom et fantastisk spleiselag, ledet an av Venneforeningen, har vi klart å sikre store deler av finansieringen.
– I tillegg har vi fått betydelige bidrag fra blant andre Bergens Rederiforening, Hilmar Rekstens Almennyttige Fond, Bjørneseths Fond og generøse enkeltpersoner som har donert viktige bidrag via Vipps. Alle disse har vært uvurderlige i denne kritiske tiden, sier Vatle.
Under verkstedoppholdet sommeren 2024 ble det avdekket mer rust og dårlig stål enn forventet, både i skrog og i master. Det gjorde at oppholdet i tørrdokken på Laksevåg i Bergen måtte utvides med flere måneder. Foto: Helene Spurkeland
HISTORISK BIDRAG FRA KRISTIAN GERHARD JEBSEN FOUNDATION
Blant de mange støttespillerne utmerker Kristian Gerhard Jebsen Foundation seg spesielt.
Deres nylig bekreftede bidrag på 24 millioner kroner representerer det største enkeltbidraget noensinne gitt til Statsraad Lehmkuhl. Dette har vært en avgjørende støtte for å sikre skipets videre drift og fremtidige seilaser.
Kristian Jebsen, styreleder i Kristian Gerhard Jebsen Foundation, sier følgende:
– Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen Foundation er glad for å kunne bidra til at Statsraaden sikres et fortsatt liv i god og trygg stand. Skuten er både et viktig symbol for Bergens sterke lokale maritime tradisjoner, samtidig som den i vår tid er engasjert i aktiviteter som er rettet mot dagens og fremtidens globale samfunnsutfordringer.
– Vi er imponert over innsatsen som nedlegges, og den store oppmerksomhet og det engasjement Statsraadens seilaser skaper rundt mange av de temaer som står sentralt i vår stiftelses arbeid. Den maritime tilknytningen gjenspeiler også stiftelsens opprinnelse. Vi ønsker Statsraaden et langt liv videre til glede og til nytte for mange gode formål, sier Jebsen.
Riggen er tilbake på plass, etter å ha vært på land for grundige reparasjoner. Stålarbeidet i skorget er også nesten helt ferdig. Oppgraderingen av Statsraad Lehmkuhl sommeren og høsten 2024 er den mest omfattende siden skipet ble bygget i 1914. Foto: Helene Spurkeland
TAKK FRA DIREKTØR VATLE
Med betraktelig lavere skuldre og et solid påfyll av ny motivasjon ser Vatle og hans mannskap nå frem mot nye seilaser og ekspedisjoner.
– Vi har opplevd en utrolig velvilje og forståelse underveis og flere som har ytret ønske om å bidra. Dette har vært, og er, en utrolig stor motivator for alle oss som jobber i Stiftelsen. Det viser at Statsraad Lehmkuhl og vår fremtidige kurs verdsettes og at folk har troen på det vi jobber for. Tusen takk til alle som har bidratt, sier Vatle.
Statsraad Lehmkuhl er tilbake ved sin faste kaiplass i begynnelsen av desember. Da tilbys det julebord for både firmaer og private selskaper. I januar blir det vintertokt med Sjøkrigsskolen, etterfulgt av et par Shetlandstokt, før One Ocean Expedition starter i april 2025.
Kjøp billetter til seiltokt og julebord her.
Publisert 26.09.24
Av Helene Spurkeland