Meny

Spennende rute for One Ocean Expedition

I planleggingen av seilingsruten til One Ocean Expedition 2025-2026, var særlig Nordvestpassasjen avgjørende. Her forteller mangeårig kaptein på Statsraad Lehmkuhl, Marcus Seidl, om den spennende reisen.

– Etappen gjennom Nordvestpassasjen, som forbinder Atlanterhavet med Stillehavet, har vært særlig avgjørende i planleggingen av ekspedisjonen, forteller Marcus Seidl, Statsraad Lehmkuhls mest erfarne kaptein.

– Klimaendringer og smeltende is har gjort det mulig å seile gjennom dette arktiske området, som historisk sett har vært dekket av is. August og september regnes som perioden med minst is og mest åpent vann, og derfor skal vi seile gjennom Nordvestpassasjen på akkurat dette tidspunktet i 2025, sier Seidl.

Kapteinen er, som mange andre, bekymret over at isen i Arktis smelter.

– Samtidig gir det oss muligheten til å samle inn mye data om havet ved hjelp det vitenskapelige utstyret som er montert på skipet. Det vil hjelpe forskerne å forstå bedre hvordan havet påvirkes av menneskelig aktivitet, sier Seidl.
I april 2025 setter Statsraad Lehmkuhl seil for en ny One Ocean Expedition. Målet er å samle inn data om havet og inspirere folk over hele verden til innsats for et bærekraftig hav. I løpet av tolv måneder skal skipet besøke 27 ulike havner på tre kontinenter.

Starter i Bergen
Første etappe av den tolv måneder lange reisen går av stabelen fra hjembyen Bergen under One Ocean Week 11. april neste år.

– Vi krysser Nordsjøen og gjør et kort besøk på Shetland, før vi seiler vi nordover langs Norskekysten opp mot Tromsø. Det er dessverre litt for tidlig på året for å ønske seg tjuefem grader og sol, men det blir mye flott seiling likevel, smiler kapteinen.

I Tromsø vil studenter og havforskere fra European Space Agency (ESA), franske Ocean Data Lab, norske Nansensenteret og amerikanske NASA mønstre på. I halvannen måned skal de bo, jobbe og studere om bord på Lehmkuhl.

– Fra Tromsø setter vi kurs mot Reykjavik på Island. Dette er en fin etappe på om lag to uker. Her er det mye fritt hav som er fantastisk fint, forklarer Seidl.

Til kai i Nice under FNs havkonferanse
Fra Reykjavik går ferden sørover mot Middelhavet, til Monaco og Nice. Statsraad Lehmkuhl er en offisiell ambassadør for FNs havforskningstiår og skal huse flere store arrangementer til kai under FNs havkonferanse i Nice.

Etappene Tromsø-Reykjavik og Reykjavik-Nice er også åpne for publikum.

Etappen fra Island til Nice blir den lengste – hele 26 døgn på havet. Foto: André Marton Pedersen.

Fra Frankrike til Grønland
Fra Nice begynner seilasen over Atlanteren til Asorene og derfra videre til Grønland, der UiT, Norges arktiske universitet, overtar skipet med studenter og forskere fra hele verden.

UiT har chartret hele skipet gjennom Nordvestpassasjen og derfor er ikke denne delen av ekspedisjonen åpen for publikum. UiT har som målsetning å utdanne neste generasjons polarforskere. Om bord vil det undervises i temaer som marin økologi, klima, geopolitikk og historie, samtidig som studentene deltar i drift og seiling av skipet.

– Fra Nuuk, Grønlands hovedstad, er utgangspunktet for den spennende seilasen gjennom Nordvestpassasjen etter at vi har fylt opp skipet med proviant og bunkret skipet for den to måneder lange seilasen. Første stopp vil være Pond Inlet, som er et innklareringsplass for innreise til Canada, sier kaptein Seidl.

Skipet skal også besøke kanadiske Gjøa Havn og Cambridge Bay, der det i sist nevnte havn vil bli mannskapsbytte og utskiftning av UiT-studentene.


Isen
– Nordvestpassasjen er en krevende og vanskelig rute med et uforutsigbart terreng, forteller kaptein Seidl.

– Det er særlig to ting som kan hindre oss. Det ene er mye tåke og dårlig sikt, det andre er isen. Dersom isen tetter seg blir det umulig å reise. Det er heller ikke bra dersom isen har smeltet for mye, da kan drivis bli til pakkis, som også kan bli problematisk. Det kan innebære forsinkelser, men dette er umulig å spå på forhånd.

– Uansett kommer sikkerheten alltid først. Vi seiler ikke i farvann som regnes for utrygge, forsikrer Seidl.

Har dere en plan B, dersom isen stanser dere?

– Ja, det har vi. Men det får vi eventuelt komme tilbake til, smiler Seidl.

Langs Amerikas vestkyst
Fra Cambridge Bay seiler Statsraad Lehmkuhl videre gjennom Beringstredet til den lille byen Nome for innklarering til USA. Deretter går ferden videre til Anchorage i Alaska og Vancouver i Canada.

– Vancouver er en flott by, med et omkringliggende landskap som faktisk ligner veldig mye på Vestlandet, forteller kapteinen.

Fra Canada går turen sørover langs den nordamerikanske vestkysten med besøk i Seattle, San Francisco og San Diego. Disse etappen er utleid til ulike ekspedisjonespartnere. I havnene skal de bruke skipet til en rekke arrangementer innen havteknologi og havforskning.

Gjennom Panamakanalen for første gang
Etter å vært innom La Paz i Mexico og Puntarenas i Costa Ricaa, skal Statsraad Lehmkuhl reise til Panama via den verdenskjente Panamakanalen. Den gjør det mulig å ta en «snarvei» mellom Stillehavet og Atlanterhavet. Kanalen ble åpnet samme år som Statsraad Lehmkuhl først ble bygd i 1914.

Seidl gleder seg til et gjensyn med Panamakanalen.

– Det er 45 år siden jeg seilte gjennom Panamakanalen som skoleskipsaspirant om bord på Christian Radich, så det blir utrolig spennende å den igjen. Det vil også bli min aller første gang med Statsraad Lehmkuhl.

Seidl og mannskapet har lagt inn en to dagers sikkerhetsmargin før skipet går inn i kanalen.

– Vi må nok smøre oss med tålmodighet, ettersom det kan bli lange køer for å komme gjennom, sier kaptein Seidl.

Jul i Columbia
Etter Panama går ferden videre til Cartagena, hvor skipet blir liggende over jule- og nyttårshelgen.
Kaptein Seidl sier han gleder seg til en julefeiring i et spennende land.

– Jul på skipet tror jeg blir kjempekoselig. På slike reiser blir mannskapet som en ekte familie. Folk pynter seg, det blir laget hjemmelaget julepynt og pepperkaker. Vi pleier også å ha med et eget juletre. Det blir fint å feire den tiden sammen.

– Jeg håper det blir tatt med norskt pinnekjøtt fra Bergen. Saltet og røykt kjøtt blir jo nesten ekte gammel sjømannskost, sier Seidl lattermildt.

Etter julefeiring i Columbia settes kursen mot USAs østkyst, hvor den norske Sjøkrigsskolen overtar skipet og seiler det over Atlanterhavet mot Europa og havnebesøk i Gibraltar, Asorene, Brest og Dublin.

Ekspedisjonen avsluttes når Statsraad Lehmkuhl ankommer Bergen og One Ocean Week 17. april 2026.

Vil du delta på One Ocean Expedition? Se aktuelle etapper her.

Tilbake til toppen