Meny

Største oppgradering på 20 år

Sommeren 2024 skal Statsraad Lehmkuhl gjennomgå massive oppgraderinger. Fra april til september blir skipet liggende på verft på Laksevåg. Den største operasjonen blir å ta ned hele riggen.

– Alt av master, stenger og rær skal på land for inspeksjon og sandblåsing. All stående rigg skal byttes ut. Også den løpende riggen, om lag 20 kilometer med tau, skal delvis skiftes ut. Til slutt skal hele riggen bygges opp igjen på nytt, forteller driftssjef Sigvard Madsen.
I tillegg skal bysse og kjølerom fornyes og stordekket nates (fuges) på nytt. Det blir også en del stålarbeid rundt fundamentet til stormasten.
– Dette er et planlagt arbeid og den største oppgraderingen på 20 år. Størstedelen av mastene er originale fra da skipet ble bygget for 109 år siden, så de må passes godt på. Det blir mye jobb og veldig spennende, sier Madsen.

Barken Grossherzog Friedrich August, senere Statsraad Lehmkuhl, ved sjøsettingen i Tyskland i 1914, før riggen var på plass. Neste sommer vil Lehmkuhl se nesten lik ut. Da skal alle master og rær tas ned.

Les hele historien om Statsraad Lehmkuhl her!

Et krevende år for Lehmkuhl
Arbeidet skal foregå på Laksevåg i Bergen og koster 40 millioner kroner.
– 2024 blir et særdeles økonomisk krevende år for Statsraad Lehmkuhl, forteller Haakon Vatle, direktør i Lehmkuhl-stiftelsen.
Gleden var derfor stor da kulturminister Lubna Jaffery (Ap) nylig kom med en ekstra bevilling fra Regjeringen på fire millioner.
– Det er viktig å støtte byens stolthet og den enorme innsatsen de har gjort de siste årene, gjennom One Ocean Expedition og fokuset på havet, sa Jaffery under sitt besøk i Bergen.

Smilene satt løst da kulturminister Lubna Jaffery kom på besøk med fire ekstra millioner til Lehmkuhl-direktør Haakon Vatle. Byrådsleder i Bergen, Rune Bakervik, til høyre. Foto: Helene Spurkeland 
Vatle er takknemlig for tilskuddet.
– Vi ser det som en stor anerkjennelse for arbeidet som legges ned i stiftelsen. Dette øker sjansen for at skipet vårt kan seile trygt med nye generasjoner inn i fremtiden, som en flytende ambassadør for havnasjonen Norge og FN sitt havtiår.
Direktøren medgir at de ikke er helt i mål ennå.
– Det vil være behov for ytterligere tilskudd for å klare verftsoppholdet i 2024 på en god måte. Vi håper at både Bergen kommune og Vestland fylkeskommune følger opp på samme vis som Kulturdepartementet.
Vatle håper også på bidrag fra andre aktører som ser verdien i stiftelsens arbeid.
– Det er bare å ta kontakt! Vi er glade for all hjelp til å bevare Statsraad Lehmkuhl for fremtidige generasjoner, smiler han.
Vil du bli med og sikre skipet for fremtiden? Klikk her for å lese mer om om Statsraad Lehmkuhls Venner!
109 år gamle Statsraad Lehmkuhl har stø kurs mot fremtidige ekspedisjoner. Her i Sør-Kina-havet under One Ocean Expedition, høsten 2022. Foto: André Marton Pedersen.
En annerledes sommersesong

 

Verftsoppholdet starter i slutten av i april og varer i fem måneder.
– Den vanlige sommersesongen med seiltokt for publikum utgår derfor dessverre neste år. Vi håper isteden å få satt opp et par turer på høsten, kan hende i varmere strøk, sier Vatle.
Klikk her for å melde deg på vårt nyhetsbrev med oppdateringer om fremtidige Lehmkuhl-tokt og ekspedisjoner!
Dokking på sommerstid betyr bedre arbeidsforhold og sikkerhet. Alternativet hadde vært å få arbeidet utført i en havn i Sør-Europa.
– Ved å velge Laksevåg verft bidrar vi til å ta vare på norske håndverkstradisjoner og lokale arbeidsplasser. Det er viktig for oss. I tillegg forsvinner ikke skipet helt for Bergens befolkning, sier Vatle.
Dokking i høst
Også i inneværende år skal skipet i dokk på Laksevåg. Blant annet skal toalett- og dusjfasilitetene for toktmannskapet bygges om og stålplater skiftes og klinkes. Kostnadene er beregnet til 25 millioner.
– Vi har spart opp til dette, og verftsoppholdet i høst tar vi på egen kjøl, forteller Vatle.
Akkurat nå befinner skipet seg i Trondheimsfjorden med 100 ungdommer fra hele verden om bord. Neste uke blir de avløst av den nederlandske marinen, som skal seile i Nordsjøen på sitt årlige opplæringstokt med Statsraad Lehmkuhl.
Vatle oppfordrer publikum å følge med i Statsraad Lehmkuhl sine kanaler framover.
– Dette er spennende tider for skipet, ikke minst med planene våre for en ny, stor ekspedisjonen i 2025-2026. Da skal vi følge i Roald Amundsens fotspor og seile gjennom Nordvestpassasjen, avslutter Vatle.
Av Helene Spurkeland. Publisert 14.09.23
Tilbake til toppen