Meny

Statsraad Lehmkuhl fyller 110 år!

Søndag 14. januar 2024 er det nøyaktig 110 år siden Statsraad Lehmkuhl ble sjøsatt!

14. januar 1914 gled en staselig tremastet stålbark ut i elven ved Johann C. Tecklenborg verft i Bremerhaven i Tyskland. Skipet fikk døpenavnet Grossherzog Friedrich August og var bygget som et skoleskip for den tyske handelsflåten.

«Storhertugen» ble sjøsatt 14. januar 1914, og var supermoderne for sin tid. Hun var utstyrt med både elektrisk lys, trådløs telegraf og, som det første skoleskipet i verden, med dieselmotor!


Den orginale invitasjonen til sjøsettingen i 1914. Oversatt fra tysk lyder den slik:

«Johan C. Tecklenborg A. ~ G. Skipsverft og Maskinfabrikk Bremerhaven ~ Gestemünde gir seg den ære, onsdag ettermiddag den 14. januar 1914, kl. 1445 å invitere til den forstående sjøsetting av det Deutsche Schulschiff Verein-byggede skoleskip GROSSHERZOG FRIEDRICH AUGUST. Det høye senatet for den frie Hansabyen Bremen har videre til hensikt å invitere medlemmer fra Deutsche Schulschiff Verein som deltar under feiringen av sjøsettingen til en festlighet om kvelden tirsdag 13. januar i lokalene til det nye rådhuset. En særskilt invitasjon vil følge når bekreftelse om deltagelse er mottatt.»

USIKKER FREMTID
Skipet var flott, men timingen var dårlig. I 1914 brøt 1. verdenskrig ut, og planlagte seilaser måtte settes på vent. Etter krigens slutt havnet «Storhertugen» i England, som en del av britenes krigsskadeerstatning fra taperen Tyskland. Der ble hun igjen liggende uvirksom ved kai. Det staselige skipet var i ferd med å forfalle før hun var kommet i ordentlig i bruk, og fremtiden var uviss.

REDDET AV KRISTOFER LEHMKUHL
Redningen kom, tro det eller ei, i form av en bergenser! Kristofer Diedrich Lehmkuhl var på besøk i Newcastle da han tilfeldigvis fikk øye på det vakre, men forsømte skipet. Og denne karen var ingen hvem som helst! Kristofer Lehmkuhl var på den tiden direktør for Det Bergenske Dampskibsselskab, men var mest kjent for sin rolle som arbeidsminister i Christian Michelsens regjering. (Du vet – de som styrte Norge trygt ut av unionen med Sverige i 1905!).

Herr Lehmkuhl ble begeistret! Norge hadde behov for flere sjømenn, og dette hypermoderne skoleskipet passet perfekt til å lære dem opp. Kort tid senere var «Storhertugen» på vei til Norge. I 1923 kom skipet under norsk flagg og fikk sitt norske navn: Statsraad Lehmkuhl.

Kristofer Diedrich Lehmkuhl fikk skipet til Norge. Som takk ble det oppkalt etter ham.

EN FLYTENDE KULTURARV
Statsraad Lehmkuhl har seilt under norsk flagg i 100 år. Siden det første norske elevkullet mønstret på i Bergen i 1923 har skipet utdannet tusenvis av sjøfolk, seilt over tre verdenshav, besøkt havner i fem ulike verdensdeler og gitt seilopplæring og uforglemmelige opplevelser til utallige toktmannskaper. Hun har overlevd to verdenskriger, skiftende omstendigheter og vært en ikonisk og verdsatt del av Bergen i et århundre. Hun er i dag verdens største, eldste og best bevarte seilskip i helårsdrift og en levende bærer av vår maritime kulturarv.

Statsraad Lehmkuhl i Stillehavet under jordomseilingen One Ocean Expedition 2021-2023. Foto: Malin Kvamme

EN LYS FREMTID
110 år etter sjøsettingen er Statsraad Lehmkuhl i stabil, god drift og i større aktivitet enn noen gang, med jordomseilingen One Ocean Expedition 2021-2023 som et foreløpig høydepunkt. Som en anerkjent ambassadør for FNs havforskningstiår og nye, store ekspedisjoner i kikkerten, ser fremtiden både lys og spennende ut for vår vakre 110-årsjubilant!

Les hele den spennende historien om Statsraad Lehmkuhl her!

Tilbake til toppen